Dette er en "steg for steg" guide for deg som er instruktør for jegerprøveeksamen.
Denne guiden er skrevet med formål om å gi deg som instruktør den opplæringen du trenger for å ta i bruk systemet for administrering av jegerprøvekurs.

Guiden er skrevet steg for steg, så om du følger den kronologisk vil du få den opplæringen du trenger for å ta i bruk systemet på egenhånd.



INNHOLDSFORTEGNELSE




1. Innlogging


Link for pålogging: https://jegerproven.enovateas.com/login


1. Logg inn med brukernavn og passord som du har fått tilsendt på SMS og e-post. Mangler du brukernavn og passord? Ta kontakt med Enovate Support!




2. Etter du har skrevet inn brukernavn og passord, og trykket på "Logg inn" blir du sendt videre til tofaktorautentisering. 2FA-koden blir sendt til deg på SMS.




Etter at du har skrevet inn 2FA-koden og trykket på "Logg inn" blir du sendt videre til systemet. Skjermbildet under viser hvordan forsiden skal se ut. 

  1. Oppe til høyre ser du navnet ditt. Om du klikker på navnet ditt vil du få en nedtrekksmeny hvor det står "Logg ut".
  2. Under "Informasjon" vil det bli lagt ut viktige beskjeder. Sjekk gjerne denne tavlen hver gang du logger inn om det er kommet noen viktige beskjeder.
  3. Klikk på "Fortsett" for å gå videre til instruktørdelen av systemet.










2. Oversikt over dagens kurs


Etter at du klikket på "Fortsett" i forrige skjermbilde blir du sendt hit. Dette er en oversikt over dagens kurs. 



  1. Til venstre under "Dagens kurs" vil du se en liste over kurs som avholdes på dagens dato. Er det ingen kurs planlagt i dag vil listen være tom. Om du har planlagte kurs i listen kan du trykke inn på kurset for å komme direkte til kurslisten.

  2. Til høyre ser du en kurskalender. Dagens dato er markert grønt. Datoer som har planlagt kurs er markert gult. Du kan navigere deg frem og tilbake i denne kalenderen og trykke på de ulike datoene. Trykker du på en dato som har registrert kurs vil kurset komme opp i listen under "Dagens kurs". 










3. Opprett kurs


1. For å opprette et kurs klikker du først på "Opprett nytt kurs" på menyen til høyre.



2. Du får deretter opp et vindu likt det som vises på skjermbildet under her: 



3. Fyll inn all informasjon. Velg studieforbund, kursmodell, startdato/sluttdato og instruktør. Nytt i dette systemet er at flere instruktører kan se samme kurs. Om det er flere instruktører enn du som oppretter kurset som skal ha tilgang, så kan du legge dem til ved å søke dem opp i feltet "Instruktør på kuset". Etter du har lagt dem til vil de havne i en liste under søkefeltet. Instruktører kan fjernes ved å klikke på krysset til venstre for instruktøren.


Etterpå legger du til dato og tidspunkt for de ulike samlingene, samt sted, godkjenningsnummer, inntekter, utgifter og dugnadstimer. Denne informasjonen kan endres på i ettertid etter at kurset er opprettet.



4. Når du har fylt inn all informasjon trykker du på "Opprett kurs" nede til høyre.





4. Kursoversikt 


1. Trykk på "Kursoversikt" for å komme til en oversikt over alle kurs du har vært instruktør på. I denne oversikten vil alle kurs samles i en gruppe fordelt på hvilket årstall kurset ble holdt i. Alle kurs fra det gamle systemet er overført slik at du vil kunne gå tilbake i tidligere historikk om du har behov for det.





2. Klikk på det årstallet du ønsker å se kurs for, og du kommer inn til en liste over alle kurs som er avholdt/planlagt i valgt årstall. Du kan filtrere på dato i filtreringsfeltene ovenfor. 




3. Klikk inn på kurset du ønsker å se på ved å klikke på det. Du kommer da til kurslisten for kurset. Her kan du legge til kandidater, registrere deltakelse på kandidater, og sende inn kursrapport til studieforbund. Ved å klikke på detaljer om kurs kan du gjøre endringer på kurset (samlingsdatoer, tidspunkt, studieforbund osv.)





4. Dette skjermbildet viser vinduet som kommer opp om du trykker på "Detaljer om kurs". I dette vinduet kan du oppdatere kursinformasjonen og etterregistrere f.eks. sted, inntekter, utgifter og dugnadstimer. NB! Det er ikke mulig å endre på kursmodellene. Har du valgt feil kursmodell må du opprette et nytt kurs.




5. Klikk på "Legg til kursdeltaker" nede til høyre for å legge til kursdeltakere.




6. Søk på fornavn, etternavn eller brukernavn for å legge til kandidat. Trykk på plussen til høyre for å legge til kandidat. Plussen vil endre seg til en hake når kandidaten er blitt lagt til i listen.







7. Nå ser du at kursdeltakeren har havnet på listen. For å registrere oppmøte trykker man på den røde X'en under de ulike samlingene som er listet bortover. Når du har klikket på X'en vil du få en nedtrekksmeny med alternativene "Deltatt" eller "Ikke deltatt". For de samlingene som kan tas på nettet vil man få alternativet "Nettbasert opplæring" på nedtrekksmenyen. Nettbasert opplæring markeres med en gul datamaskin.









8. Søk etter kursdeltakere på kurslisten gjøres i søkefeltet som heter "Søk for kandidater". Har du mange kursdeltakere på kurset kan det være greit å bruke dette søkefeltet for filtrering.





9. Fjerne kursdeltaker fra kurgjøres ved å trykke på det røde krysset til venstre. Kursdeltakeren vil da fjernes fra kurset.







5. Kursstatistikk


Inne på "Kursoversikten" og på hvert enkelt kurs nede til venstre, kan du se statistikk for kurs du har avholdt. Du vil i etterkant av eksamen kunne se hvor mange av kursdeltakerne dine som gjennomført eksamen, og hvor mange som fikk bestått/ikke bestått.






6. Kontaktinformasjon Enovate Support


Har du spørsmål om systemet eller behov for teknisk hjelp? Ta kontakt med vårt Support!


Informasjon om jegerprøvekurs, jegerprøveeksamen og annet finnes på denne siden: https://jegerproveeksamen.no/


Åpningstider

  • Mandag - fredag: kl.08.00 - 21.00
  • Lørdag - søndag: kl.09.00 - 13.00



Kontaktinformasjon

  • E-post: support@enovate.no
  • Telefon: 400 02 138